Lustfyllt lärande
Mitt namn är Ulrica. När jag gick i årskurs 7 bestämde jag mig för att bli lärare. Jag studerade ett gäng år på lärarhögskolan i Stockholm, och har därefter jobbat som lärare i ämnena svenska, idrott och SO.
Jag har aldrig ångrat mitt yrkesval. Det är nog det bästa yrket som finns… nästan jämt 😉 Tanken med den här sidan är att sprida idéer och inspiration.
Jag tror att det är lättare att lära sig saker om man upplever lektionstillfället som lustfyllt. Jag och mitt arbetslag jobbar mycket kooperativt. Det underlättar målet till ett varierat och lustfyllt lärande.
Jag har haft turen att få en bok utgiven av Idus förlag. Det hela började med att jag skulle skriva ett läsförståelseprojekt. När jag var klar med alla delar, så insåg jag att det faktiskt blev en bok. Boken är skriven för att ”lura” eleverna till läsning. Det finns en lärarhandledning att ladda hem som hör till boken.
Jag har ett Instagramkonto som heter ulricaolsson. Där kan du se hur lektionsuppläggen ser ut innan du laddar hem dem.
Under mina år som lärare, så bygger man sakta fram en struktur som man trivs att jobba med och som man märker att eleverna tar till sig. Mitt sätt att arbeta att utvecklats under flertalet år.
Det började med att jag introducerades för kooperativ lärande. Jag märkte att det var ett mycket varierat och roligt sätt att arbeta på, både för eleverna men också för mig. Jag hittade enkla och många olika sött att jobba med repetition.
Därefter läste jag Anders Hansens böcker ”Hjärnstark” och fick en ny förståelse för vad rörelse kan göra för inlärning. Det behöver inte vara mycket, utan bäckar små. Jag vävde nu in mikropauser i lektionerna.
Jag började nu skapa mina planeringar i PowerPoint, detta av flera anledningar. Det blev tydligare för mina elever. Jag kunde också lätt skriva ut instruktionerna så de kunde ha uppgifterna på sin arbetsplats. Jag märkte också att vikarier lättare kunde följa och jobba vidare med ett område som jag startat. Och jag hade kvar alla planeringar för alla områden. Jag behövde bara gå igenom dem och göra små ändringar beroende på vilken klass jag skulle arbete med. Ibland lägger jag till nya övningar och uppgifter. Det är alltid roligt med lite nytt.
De lite galna uppläggen passar inte alla, men de kan man alltid hoppa över.
Detta känns helt overkligt. Det är svårt att tro att det är sant. För en tid sedan satt jag och skrev på ett läsförståelseprojekt till mina fyror. När jag var klar så insåg jag att det blev rätt mycket text. Jag skickade in texten till ett par förlag, och fick napp. Nu sitter jag här med MIN bok i handen. Jag får nästan nypa mig själv i armen.
Boken passar både som högläsning och som läsprojekt. Boken handlar om två vänner som av en händelse hittar ett brev av guld. Brevets innehåll skickar dem på en skattjakt genom Sverige. Tanken var från början att locka barn till läsning, så därför avslutas varje kapitel med ett chiffer, som både barn och förälder eller eleverna och lärare kan lösa tillsammans. Det kan vara bra att läraren/föräldern läst det två sista kapitlen i förväg, då barnet/eleven själv kan hitta en egen ”skatt” (om man nu vill).
Till boken finns en digital lärarhandledning. I handledningen hittar du uppgifter som handlar bland annat om ordförståelse, stavning och läsförståelse. Ladda ned den och ändra så den passar dig och dina undervisningsgrupper.
Skulle det vara intressant att köpa in boken som klassuppsättning, kontakta då mig (ulrica_o@hotmail.com) så kan jag göra en bra deal till er skola.
Ett brev av guld – Idus förlag (idusforlag.se)
Tydlighet för både elever, vårdnadshavare och vikarierande lärare.
Inslag av rörelse
Varierat inlärningssätt
Mycket repetition
Lekfullhet
Kooperativt lärande
Övningar utan läromedel
Högre måluppfyllelse
Viktiga förmågor övas kontinuerligt
Effektiv inlärning
Mycket skratt bland både elever och lärare
Högre koncentration
Högre kreativitet
Bättre minne
Hög närvaro
Gruppstärkande
Mindre behov av resurs
Mindre behov av läromedel
Mindre stress över att hinna planera lektioner
Mer tid till sånt man annars inte hinner med